5 Eylül 2013 Perşembe

World War Z ve İsrail Propagandası


Vaktiyle sinemada izleyemediğim için üzüldüğüm ve "Beklediğimiz Filmler" arasında yer alan World War Z filmini, internet teknolojisi sayesinde sonunda izlemeyi başardım. Zombi hikayelerini sevmem, Brad Pitt amcamızın ve Sarah Linden ablamızın olması daha da bir çekti kendine beni. Heyecanla başına geçtim filmin. Heyecanımın kısa sürede tiksinme duygusuna dönmesi fazla uzun süre almadı ama. Neden mi? Filmin kötü olmasından değil (sinematik açıdan konuşmayacağım), filmin içerisine serpiştirilmiş İsrail progapandası sebebiyle.

Fazla spoiler vermemeye çalışarak aşılanmaya çalışılan İsrail sempatisini anlatmaya çalışayım. Filmin ortalarında doğru İsrail' e gidiyoruz. Sözüm ona İsrail, gelen tehlikeyi önceden sezmiş (Münih katliami gibi olayları hatırlatarak acındırma da yapıyorlar arada) ve kendine savunma duvarı oluşturmuş. Bütün dünya zombilerden kırılırken, arkadaşlarımız gayet rahatlar. Tabi film icabı onlar da savaşıyor zombilerle ilerleyen dakikalarda, ama ne kahramanca direniyorlar görmelisiniz. Olayların başlamasından kısa süre öncesinde çalınan İsrail propagandası içerdiği bariz şarkıyı saymıyorum bile. Sahnenin birinde resmen gözümüzün içerisine İsrail bayrağı sokuşturuluyor. Brad amcamıza yön veren bilge kişilik, Mossad ajanı. Hikayenin geri kalanında ikinci kahraman rolüne soyunan hatun, karşıt cinslerine taş çıkartacak kadar sağlam bir asker, tabi ki İsrail' li o da.


"İyi de olabilir, ne var bunda" diyebilirsiniz. Altı üstü bir film. Ama öyle olmuyor işte. Yıllarca Amerikan sempatizanı olarak yetiştirilmeye çalıştık bu filmler kullanılarak. Hep Amerika' yı kurtardık. Kahramanlarımız hep orda doğdu büyüdü. Sırada İsrail ve Yahudi sempatizanlığı var. Yapımcı şirketleri teker teker araştırdım acaba aralarında İsrailli yapımcı mı var diye, ancak bulamadım. Gerçi İsrail' in hiçbir siyasi ayak oyunları bariz bir şekilde önümüze sürülmedi tarih boyunca. 

Bu filmde gözümüze sokulmaya çalışılan sempati propagandasını gören bir ben değilim zaten. Özellikle yabancı sitelerde yaptığım araştırmalarda, bundan bariz rahatsız olan ciddi bir kesim var. Bunların arasında İsrail' li kaynaklar dahi var, şunun gibi. 

Yukarıda verdiğim link ve bir kaç başka kaynaktan edindiğim biilgilerden başka bir ilginç mevzuyu da öğrendim. Filmi sinemada izlemediğim için bundan bihaberdim. Ülkemizde gösterimlerde, Israel ve Jerusalem kelimeleri Ortadoğu olarak çevrilmiş. Hatta dublajlı gösterimlerde dahi, altta Israel yazarken dış ses Ortadoğu deyip durmuş. Biz elin İsrail' ine propaganda yapıyorsun diye duralım, kendi ülkemizde sanat siyasete kurban gidiyor.


Çok ümitler besleyip izlediğim World War Z filmi, yukarda anlattığım iki olay yüzünden resmen yapmacık ve haset bir siyasetin oyuncağı oldu benim gözümde. Çok siyasetten anladığımı söyleyemem ama işin içine neleri soktuklarını görmeyecek kadar da kör değilim. Devamı çekilecekmiş. İzler miyim ki?

Resim Kaynak;
http://www.soundonsight.org/world-war-z-a-strangely-bloodless-sometimes-incoherent-zombie-movie/
http://www.timesofisrael.com/in-turkey-world-war-z-is-no-world-war-zion/
http://cinemainterruptus.wordpress.com/2013/06/22/movie-review-world-war-z/world-war-z-israel-2/

Hiç yorum yok:

Tweet