1 Nisan 2012 Pazar

2012 YGS Kimya Soruları İncelemesi


ÖSYM' ye göre sorunsuz, Damla Orhan kardeşimizin üzüntü verici vefatıyla lekelenen 2012 YGS sınavı bugün yapıldı. Seneye Ocak ayına alınacak, kaldırılacak, tek sınava düşecek vs.. söylentileri ile, 3-5 senede bir değişen sınav sisteminin bu versiyonunun belkide son örneklerinden biriydi bugün kü YGS.

Sınav soruları şu an itibariyle yayınlanmadı ama Final Dergisi Dershaneleri öğretmenleri tarafından öğleden sonra Haberturk TV' de sorular hızlıca çözüldüğü için, soruları inceleme fırsatımız oldu (Haberturk TV' nin soruları incelettiği videolar için tıklayınız). Öğrenci kardeşlerimizden aldığımız ilk intiba, özellikle Türkçe ve Matematik' in zor, Biyoloji ve Kimya' nın nispeten kolay olduğu yönünde.




Bu yayınımızda Kimya sorularını inceleyelim dedim. Az önce belirttiğim gibi sorular yayınlanmadığı için Haberturk TV kaynaklı bilgiler doğrultusunda bir inceleme olacak.

Basın kitapçığına göre;

15. Soru: Antonie Lavoisier' in bulduğu "Kütlenin korunumu yasasını" (D şıkkı) sormuş ÖSYM. Yeni müfredatla beraber bilim insanlarının önem kazandığından bahsetmiştik daha önce. Verilen bilim insanı ve sorulan kanun nispeten karşımıza çıkabilecek en kolay örneklerdendi.

16. Soru: Isı-sıcaklık sorusu. Aynı sıvıların farklı kaynama noktasına neden sahip olabileceğini sormuşlar. Diğer şıkları şu an itibariyle göremediğim için direkt doğru cevabı yorumluyorum. Kaynama noktasını etkileyen faktörlerden dış basıncın etkisine işaret etmişler. Isıtmanın yükseltisi birbirinden oldukça farklı olan yerlerde yapılmış olması ifadesini içeren E şıkkı doğru cevabımız. Farklı yükseltiler farklı dış basınçlar, o da farklı kaynama noktaları demektir.

17. Soru: 18 nötronu ve 17 protonu olan X taneciğinin elektron düzeni 2)8)8) şeklinde verilip doğru ifade sorulmuş. Sorular yalnızca 9. Sınıf müfredatından çıktığı için eskisi gibi 1s2 2s2 .. şeklindeki elektron dizilimi sistemi LYS' ye kaymıştı. Yani ortaokul sistemi olan 2)8)8)2) sistemi geri döndü. Bu soruda da taneciğin negatif olduğu cevabı (B şıkkı) doğru cevaptı.

18. Soru: 2A grubu elementi olan Ca' un (Ca+2), HCO3ile olan bileşiğinin atom sayısı sorulmuş. Oluşan bileşik Ca(HCO3)2, doğru cevap 11 (D şıkkı). Özellikle çok atomlu iyonlarda çaprazlama sistemini biliyorsanız gayet basit bir hale geliyor bu soru.

19. Soru: Verilen özellikler (Katısının elektriği iletmemesi, sudaki çözeltisinin elektriği ilettiği, yüksek erime sıcaklığına sahip olması) iyonik bileşiklere ait özellikler olduğu için bu sorudaki doğru cevabımız A şıkkındaki Yalnız I ifadesiydi. Sorunun çözülebilmesi için verilen özelliklerin iyonik bileşiklere ait olduğunu bilmek gerekiyor. Eğer bilinmiyorsa soruda çok rahat hata yapılabilir. Yani bu soru nokta atışı bir soru olmuş. Yorumsuz, biliyorsan işaretle sorusu. 

20. Soru: F > O > N > C > H şeklinde elementlerin bağ elektronlarına sahip çıkma eğilimleri verilmiş. Hangi bileşikte oksijenin yükseltgenme basamağı pozitiftir şeklinde de sorusu sorulmuş. "Bağ elektronlarına sahip çıkma eğilimi" kavramı yeni müfredatla hayatımıza girdi. Bu eğilimi ametalik aktiflikle doğru orantılı olarak algılayabiliriz, elektron sevmekle ilgili bir kavram yani. Oksijen çoğu bileşiğinde -2, peroksitlerinde -1, yalnızca OFbileşiğinde +2 yük almaktadır. Bu özel bilgiyi bilmeseniz dahi, yukarıdaki sıralamadan şöyle bir yorum çıkartmalısınız: İki ametalin oluşturduğu bir bileşikte, elektron alma eğilimi yüksek olan elektron alıp (-) yüklenir, düşük olan ise (+) yüklenir. Oksijenin (+) yük alması için, karşısındaki elementin kendinden daha aktif bir ametal olması gerekir. Bu yüzden doğru cevap OFbileşiği idi (B şıkkı). Sorular içerisindeki en kaliteli ve güzel örneklerden biriydi bu soru. Kimyasal bağların mantığının kavranması için iyi etüt edilmesi gereken bir soru olmuş.

21. Soru: "CHgazının Oile yakılması ile ilgili hangisi doğrudur?" şeklinde olan bu soru için verilen yargıların (I- Tepkimede ısı açığa çıkar, II- Yükseltgenme-İndirgenme tepkimesidir, III- Tepkimede COve H2O oluşur) hepsi de doğruydu (E şıkkı). Burada öğrenciyi en çok zorlayacak yargı II. si olmuş. Buna rağmen genel olarak kolay bir soru olduğunu söyleyebiliriz.

22. Soru: Verilen H2Oile  Fe+2 iyonunun tepkimesi ile ilgili C seçeneği doğru cevap. H2Odeki O-1 , karşı tarafta H2O da O-2 şeklinde indirgendiği için H2Oyükseltgendir. Yükseltgenme-İndirgenme tepkimeleri konusunda sıkıntısı olan öğrencilerin zorlanabileceği bir soru olmuş bu soruda. Özellikle H2Odeki oksijenin (-1) yük aldığını bilmek çok önemli bu soru için.

23. Soru: Aynı ortamda, eşit kütlede olan X ve Y sıvılarından, X sıvısının belli bir süre sonra tamamen, Y sıvısının ise bir kısmının buharlaştığı şeklinde bir hikayesi olan bu soruda, bu durumla ilgili verilen yargılardan hangilerinin doğru olduğu sorulmuş. Doğru cevap A şıkkı (Yalnız II). Bu olayda, buharlaşan miktarlar arasındaki fark tamamen moleküller arasındaki çekim kuvvetlerinin farklı olmasının bir sonucu olan uçucuculuk farkı. 

24. Soru: Karışımlarla ilgili olan bu soru tipi, bu seneki deneme sınavlarının favorisiydi. Grafik verilerek hesaplama yapılması isteniyor. Matematikteki karışım problemlerine ek olarak doymuşluk, doymamışlık, çözünürlük gibi kavramlar ışığında kolaylıkla çözünebilecek soru tipleri bunlar. İzlediğim videoda rakamlar seçilmediği için bu soruyu henüz çözemiyorum. Anladığım kadarıyla, ekzotermik çözünen bir katının çözünürlük-sıcaklık grafiği verilmiş soruda. Doğru cevap E şıkkı imiş. 50°C  de 50 gr suda 5 gr tuz çözünürse doymuş çözelti olur. Muhtemelen grafikte 50 °karşısında 10 gr dan daha büyük bir değer var. Dolayısıyla 100 gr suya uyarladığınız zaman 10 gr tuz, bu değerin altında kalıyor.

25. Soru: Bir diğer karışım sorusu. Eski müfredatta da sıklıkla karşımıza çıkan, maddeleri karıştırıp hangi sırayla ayırmamız gerektiğini soran soru tipi. Maddeler, iri çakıl taşları, kum taneleri ve toz halindeki yemek tuzu. Sıralama ise 1- Eleme (çakıl ile kum ve tuzu ayırmak), 2- Suyla karıştırmak (tuz ile kumu ayırmak),  3- Süzme (tuzlu su ile kumu ayırmak), 4- Buharlaştırma (tuz ile suyu ayırmak) şeklinde olmalı. Doğru cevap C seçeneği oluyor böylelikle. Şıklardan da yardım alınarak mantıklı bir sıra çıkartılabilirdi.

26. Soru: Yeni favori (!) konumuz Hayatımızda Kimya. Blogda kısa bir özetini paylaşmıştım daha önce sizinle. Sabun ile ilgili yanlış ifadeyi istemiş soru. B seçeneğindeki "Sabun molekülünün suda çözünen kısmı, uzun karbon zinciridir" cümlesi yanlıştı. Tam tersi suda çözünmeyen hidrofob kısmı olmalıydı karbon zincirinin tanımlaması. Hayatımızda Kimya konusundan daha zor bir soru gelmesinde korkuyorduk açıkcası. Konunun üstünden verimli olarak bir kez dahi geçmiş olsanız zorlanmayacağınız bir soruydu. 

27. Soru: Bileşikler ile ilgili bir soru. CObileşiği için verilen ifadelerden hangisinin yanlış olduğu sorulmuş. D seçeneğindeki "Bileşikteki karbon atomunda ortaklanmamış elektron çifti vardır " ifadesi yanlış bir ifade olmuş. Karbon atomu 4A grubu olduğu için 2 bağ, oksijen atomu ise 6A grubu olduğu için 2 bağ yapar. O=C=O şeklinde bağlanırlar. Yani karbon atomu, 4 değerlik elektronunu birden 4 kovalent bağ yapımında kullandığı için ortaklanmamış elektron çifti bulunmaz.

Soru dağılımı ise;
3 Kimyanın Gelişimi
1 Atomun Yapısı
4 Bileşikler
2 Kimyasal Değişimler
2 Karışımlar
1 Hayatımızda Kimya

Genel olarak; 2009 (Fen-1), 2010, 2011 yıllarında olduğu gibi kolay bir sınav olduğunu söyleyebiliriz kimya soruları açısından. Kimyanın temel mantığını bilerek, üzerine yorumlama kabiliyetini kullanarak, konu dağılımı olarak ta 9.sınıf konularını içeren tipik ÖSYM soruları olmuş. Yani ÖSYM Kimya kısmı için çizgisini bozmamış. 

Daha çok soruya sahip Türkçe ve Matematik derslerinin daha belirleyici olması, bu derslerin önemini arttırmakta. Bu sebepten belki de, bir sene zor, bir sene kolay sistemi uygulanıyor olabilir. Nispeten az soruya sahip Kimya gibi dersler ise belirli zorluk seviyesinin altına inmiyor, yukarısına çıkmıyor. Tabi bu benim teorim. Ama klasik bir cümleyi hatırlatmak isterim. "Herkes Matematik çözer, Türkçe çözer. Ama herkes Fen çözemez. Belirleyici olan asıl Fen' dir" . 

Şimdiden yaklaşık 3 ay sonraki LYS sınavında hepinize başarılar. 

Hiç yorum yok:

Tweet